شرکت نگین البرز

آشنایی با استاندارد پروفیل upvc

استاندارد پروفیل upvc

استاندارد پروفیل upvc یو پی وی سی

پروفیل های یو پی وی سی که از دهه ۶۰ در اروپا تولید شده اند و در صنعت در و پنجره ی ساختمان به کار گرفته شده اند، استاندارد پروفیل upvc دارای دو استاندارد اصلی می باشند: استاندارد کشور انگلستان که به عنوان استاندارد اروپا نیز مورد استفاده قرار می گیرد و با عنوان 12608 ‎BS EN‏ که آخرین ویرایش آن نیز سال ۲۰۰۳ می باشد. استاندارد دیگر که استاندارد سختگیرانه تری می باشد، استاندارد کشور آلمان و با عنوان 716-1 ‎RAL GZ‏ و آخرین سال ویرایش آن ۲۰۰۸ می باشد.

گواهینامه استاندارد رال RAL آلمان

استانداردهای BS و RAL از دیدگاه های مختلف قابل بررسی هستند که در ادامه مطالب به بعضی از آنها اشاره می شود.از نکات مهم در این دو استاندارد ضخامت دیواره های اصلی و دیواره های رابط بین آنها ( دیواره فرعی) می باشد.

گواهینامه استاندارد رالRAL Gütesicherung für Kunststoff-Fenster profil-systeme

در هر دو این استاندارد پروفیل upvc ضخامت بالاتر از 8/2 میلیمتر در دیواره ی اصلی و همچنین ضخامت بالاتر از 5/2 میلیمتر در دیواره ی فرعی به عنوان پروفیل های نوع A و یا کلاس یک درنظر گرفته می شوند. ضخامت های بالاتر از 5/2 در دیواره ی اصلی و بالاتر از ۲ میلیمتر در دیواره ی فرعی نیزبه عنوان پروفیل های نوع B و یا کلاس دو مطرح می شوند.

در استاندارد‎ رال، همین دو نوع پروفیل ازنظر ضخامت دیواره معرفی و بررسی می شوند ولی در استانداردBS ، نوع سومی نیز تعریف شده است که براساس توافق بین سازنده و خریدار پروفیل استانداردی تعریف استاندارد ۱۲۶۰۸ ‎BS‏شود که به آن C گفته می شود. در این کلاس هیچ محدوده ای برای ابعاد درنظر گرفته نشده است و ملاک ابعاد اعلامی توسط تولید کننده است.

استاندارد 12608 ‎BS

مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران نیز به عنوان متولی تدوین استاندارد ملی تجهیزات و مصالح ساختمانی، تحقیقات و مطالعات گسترده ای در این زمینه صورت داده است و استاندارد ۱۲۶۰۸ ‎BS‏ را به عنوان استاندارد مناسب انتخاب و ترجمه نموده است که در جلسات متعدد مورد بحث وبررسی و درنهایت تأیید جهت انتشار کمیته ی ملی استاندارد دراختیار سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی قرار گرفته است.

مباحثی که در استاندارد پروفیل upvc مورد بررسی و آزمون قرار می گیرند به شرح زیرمی باشند:

  • ابعاد و اندازه های پروفیل
  • وزن پروفیل
  • ظاهر و شرایط ارسال
  • شرایط آب و هوایی و آزمون های آن
  • آزمون مواد اولیه
  • آزمون های حرارتی پروفیل
  • مقاومت پروفیل دربرابر ضربه

موارد فوق به صورت جامع در استانداردهای رال و ‎ BS‏ ذکر شده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا