شرکت نگین البرز

انتخاب شیشه مناسب پنجره با توجه به شرایط آب و هوایی

انتخاب شیشه مناسب پنجره
انتخاب شیشه مناسب پنجره با توجه به شرایط آب و هوایی

ایران کشوری است که در مجموعه کشورهای گرم و خشک دسته بندی می شود. ولی در بعضی از مناطق ایران آب و هوای سرد و معتدل نیز وجود دارند.
در بیشتر کشورها، بر اساس شرایط اقلیمی مناطق مختلف دسته بندی های ضریب انتقال حرارت UValue ، ضریب جذب گرمای نور خورشيد ‎SHGC‏ و ميزان عبور نور ‎VT‏ يا ‎ Light Transmission‏برای پنجره دوجداره و شیشه و مجموع آنها تعریف شده ولی متاسفانه در ایران چنین تعریفی وجود ندارد.

این مقاله سعی دارد با توجه به ضرورت تبیین این مبانی و براساس برداشت از استانداردهای روز نسبت به ارایه این دسته بندی انجام وظیفه نماید.

  • مناطق سردسیری (گروه یک)

    دراین گروه بدلیل لزوم حفظ انرژی داخل ساختمان و جلوگیری از هدررفت آن در زمستان و همچنین جذب حداکثر انرژی تابشی خورشید، ضریب انتقال حرارت مجموع پنجره و شیشه باید بین ‎ 1.9-2 .3 w/(m2.k) باشد. همچنین ضریب جذب گرمای نورخورشید ‎SHGC‏ شیشه می بایست حدود ۰,۲ تا ۰,۵ در نظر گرفته شود. برای انتخاب شیشه مناسب پنجره به جدول رجوع شود.

  • مناطق معتدل (گروه دو)

    در این گروه بدلیل اینکه اختلاف درجه حرارت داخل و بیرون ساختمان در بسیاری از روزهای سال زیاد نیست، ضریب انتقال حرارت مجموع پنجره و شیشه باید بین ‎ 2.4-2 .8 w/(m2.k)باشد.
    در این مناطق استفاده از نور طبیعی روز در اولویت بیشتری قراردارد وميزان عبور نور از شيشه،VT یا ‎Light Transmission می بایست حدود ۰,۲ تا 0 ,5 در نظر گرفته شود.برای انتخاب شیشه مناسب پنجره به جدول رجوع شود.

  • مناطق گرمسیری و خشک (گروه سه)

    دراین گروه بدلیل تابش نور شدید خورشید و گرمای حاصله از آن، در سایه قرار گرفتن پنجره ها و استفاده از کناپی (سایه بان) در بالا و یا کنار پنجره ها از اهمیت بیشتری نسبت به متغیرهای دیگر برخوردار خواهد بود.در این اقلیم ها، ضریب انتقال حرارت مجموع پنجره و شیشه بین ‎ 2.9-3 .2 w/(m2.k)مناسب می باشد. در این مناطق جلوگیری از تابش مستقیم نور حورشید به داخل ساختمان در اولویت بیشتری قرار دارد و استفاده از شیشه های اندکی رنگی با میزان عبور نوراز شیشه، VT یا ‎Light Transmission‏ حدود 0.60 تا 0.50 مناسب می باشد.
    برای انتخاب شیشه مناسب پنجره به جدول زیر رجوع شود.

جدول انتخاب شیشه مناسب پنجره

  • LSG ضریبی است برابر با VT/SHGC که ترکیب قابل قبول این دو فاکتور را نشان می دهد.
  • انتخاب شیشه با LSG پایین تر از یک انتخاب درست نخواهد بود.جدول انتخاب شیشه مناسب پنجره

2 دیدگاه دربارهٔ «انتخاب شیشه مناسب پنجره با توجه به شرایط آب و هوایی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا