شرکت نگین البرز

کاربرد گالوانیزه در پنجره دوجداره

گالوانیزه در پنجره دوجداره

معیار انتخاب گالوانیزه در پنجره دوجداره upvc چیست؟

در سال های اخیر اختلافات زیادی بین صاحب نظران درخصوص معیارهای ارزیابی و استفاده از گالوانیزه در پنجره دوجداره پیش آمده و در این بین برخی سودجویان نیز از این آب گل آلود به نفع خود استفاده نموده اند؛ ازجمله با کاهش ضخامت گالوانیزه، با حذف آن در بازشو با استدلال های غیرعلمی و فنی، یکسان سازی طرح آن و غیره. در این مقاله سعی خواهیم کرد به این موضوع و این اختلاف نظرها پاسخ دهیم:

چرا باید از گالوانیزه در پنجره دوجداره استفاده کنیم؟

استفاده از گالوانیزه در پنجره دوجداره برای استحکام بخشی و همچنین تحمل بارهای دینامیکی و استاتیکی واردشده (شامل بارهای خارجی و بارهای مستقیم) به پنجره از الزامات غیرقابل انکار سیستم پنجره دوجداره می باشد و اینکه ادعا می شود می توان برای ‎پروفیلی ‏خاص، یا در شرایطی خاص از گالوانیزه استفاده نکرد، بی پایه و اساس بوده و هیچ پشتوانه ی فنی، علمی و یا استانداردی ندارد و در هیچ یک از استانداردهای تدوین شده چه در ایران و چه در سایر کشورها چنین موضوعی وجود ندارد.

نباید فراموش کنیم که پروفیل ‎UPVC‏ ، قادربه تحمل هر وزن یا بار واردشده به آن نمی باشد و درصورت عدم استفاده از گالوانیزه احتمال شکستن ، دفرمه شدن،‏ تغییر شکل یا از دست دادن آب بندی، ساده ترین احتمالات خواهند بود.

آیا جایگزینی برای گالوانیزه در پنجره ها وجود دارد؟

اما درخصوص این پرسش، که آیا می شود به جای گالوانیزه در پروفیل های معمول از نمونه ای دیگر یا محصولی جایگزین استفاده کرد باید گفت که جواب این سوال مثبت بوده و در سال های اخیر استفاده از پروفیل های ‎CRP‏ تا حدی باب شده است که درصورت استفاده از نوع مرغوب و تکنولوژی مناسب تولید، می توان از آن به عنوان جایگزین گالوانیزه نام برد.اما نکته ی مهم آن است که این محصول حتماً از مشخصات ‎CRP‏ برخوردار باشد و صرفاً استفاده از هر محصولی به نام ‎CRP‏ صحیح نیست.
از مهمترین مزایای ‎CRP‏ ، قابلیت جوش پذیری همزمان با پروفیل و بالتبع پوشش کامل پروفیل گالوانیزه (برخلاف گالوانیزه در محل جوش) را می توان نام برد

پروفیل بدون نیاز به گالوانیزه

نکته: البته اخیراً برخی از شرکت های آلمانی پروفیل های جدیدی را به بازار عرضه کرده اند که نیاز به گالوانیزه ندارند. درخصوص این پروفیل ها كه به ‎Fibre-reinforced‏ مشهورند (هرچند ممکن است در هر شرکتی نام خاصی به خود گرفته باشند)، باید گفت که این پروفیل ها دارای تکنولوژی خاصی بوده و از یک ‎رویه ی ‏پروفیل ‎UPVC‏ برخوردار می باشند که به عنوان عایق عمل می کند،درحالی که ساختار اصلی پروفیل و ستون های تشکیل دهنده چمبرها اما قبل از پاسخ به این ابهامات، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که اساساً چه بارهای استاتیکی یا دینامیکی مستقیم یا غیر مستقیم به پنجره وارد می شود، تا بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که گالوانیزه در مقابل چه بارهایی باید از خود مقاومت نشان دهد.

چه معیارهایی را باید در انتخاب گالوانیزه مدنظر قرار داد؟

متأسفانه در پاسخ به این سوال هم توجیهات جالبی توسط برخی تولیدکنندگان گالوانیزه یا پنجره ارائه می شود که به نوعی سودجویی عمدی یا غیرعمدی در آن مشهود است ازجمله این موارد:
1- برای همه پروفیل ها می توان از یک نوع گالوانیزه با ابعاد یا ضخامت یکسان استفاده کرد!
2- با یکسان سازی ابعاد و ضخامت گالوانیزه برای تمام پروفیل ها هزینه انبارداری کاهش می یابد!
3- استفاده از سیخ لولا ما را از بکارگیری گالوانیزه در پروفیل بازشوبی نیاز می کند!
4- استفاده از سیخ لولا الزامی است!
5- در محل نصب دستگیره درب یا پنجره نیازی به استفاده از گالوانیزه نیست!
می تواند منتظم یا بسته به نوع پروفیل غیرمنتظم باشند. پروفیل های گالوانیزه هریک کاربرد ویژه ای دارد: مجموع بارهای وارده به پنجره را به چهار بخش کلی می توان تقسیم کرد که هریک دارای زیرمجموعه های بدین قرار هستند:

1 – عوامل بیرونی ساختمان شامل:

  • باران و تغییرات دمای در طول روز و سال
  • آکوستیک
  • فشارهای فیزیکی مانند سرقت
  • نور و میزان تابش ‎UV‏

2 – عوامل معماری شامل:

  • تلورانس
  • نشست ساختمان

3 – عوامل داخلی (ساختمان) مانند رطوبت یا دمای داخل اتاق

4 – عوامل مرتبط و مستقیم با خود پنجره شامل:

  • انبساط، تغییرات شکل، بار مرده
  • نیروهای وارده در هنگام باز و بسته شدن
  • ‏ نیروهای ناگهانی (ضربه ،زلزله و ….)
  • وزن بازشوها

در مرحله بعد باید این نکته را بررسی نماییم که گالوانیزه چه نقشی در پنجره ی دوجداره ‎upvc‏ دارد.این موارد عبارتند از:

  • افزایش استقامت پروفیل
  • تحمل وزن
  • انتقال گشتاور
  • افزایش امنیت
  • فشار باد

با ترکیب این دو موضوع می توان به معیارهای ارزیابی گالوانیزه دست یافت. این معیارها به ترتیب عبارتند از:

  • شکل و ابعاد گالوانیزه
  • فشارهای خارجی وارد بر پنجره (مانند ‎باد، باران و…..)
  • محل کاربرد پنجره یا درب و میزان باز و بسته شدن و استفاده از آن (مکان های عمومی، اداری یا منازل)
  • محل نصب درب یا پنجره از لحاظ امنیتی
  • وزن بازشو

گالوانیزه ها دارای اشکال متفاونی هستند و هریک ‎از‏ این اشکال وابستگی مستقیمی به نوع، شکل و مشخصات فنی پروفیل دارند. این اشکال ضخامت این گالوانیزه ها هم متغیر بوده و تابع محل کاربرد پنجره می باشد و معمولاً هر تولیدکننده ای اطلاعات ویژه آن را ارائه نموده است.
معمولاَ خود تأمین کننده ی پروفیل برای راحتی کار و اجتناب ازمحاسبات پیچیده خود اقدام به ارائه دفترچه فنی تولید می نماید.
این دفترچه شامل جداولی است که در این جدول بر مبنای وزن، فشار باد، شکل گالوانیزه و ضخامت آن قابل محاسبه می باشد. البته این جداول محاسبات را برای پنجره های معمولی و با امنیت پایه محاسبه نموده اند و در شرایط خاص محاسبات باید دقیق انجام شوند.ولی درکل برای راحتی و تسریع درمحاسبات ضخامت و شکل گالوانیزه، بسیار کاربردی می باشند و حتماً توصیه می شود که به آنها مراجعه نمایید.
همچنین برخی شرکت های ‎تولید کننده ی‏ پروفیل دارای نرم افزارهای اختصاصی می باشند که برمبنای اطلاعات کلی خود، به محاسبه ضخامت و نوع گالوانیزه نیز می پردازند. برخی نرم افزارهای اروپایی مشهور نیز این قابلیت را دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا