شرکت نگین البرز

استفاده از گالوانیزه در پروفیل های UPVC

گالوانیزه در پروفیل های UPVC

تاثیر گالوانیزه در داخل پنجره دوجداره ؟

گالوانیزه کردن یا روکش دادن به فلزات با روش گالوانیزه کردن، به معنای پوشش دادن به فلز با لایه‌ ای از روی و یا آلومینیوم است. این کار به منظور جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی فلزات استفاده می‌شود. در صورت استفاده از گالوانیزه در داخل پنجره دوجداره، تاثیرات مثبت و منفی زیر را می‌توان مشاهده کرد:

تاثیرات مثبت:

مقاومت بالاتر: گالوانیزه کردن فلزات باعث افزایش مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

عمر طولانی‌تر: استفاده از گالوانیزه در داخل پنجره دوجداره ممکن است باعث افزایش عمر مفید آن‌ها شود.

تاثیرات منفی:

افزایش وزن: گالوانیزه کردن فلزات ممکن است باعث افزایش وزن پنجره شود که ممکن است در حمل و نقل و نصب آن مشکل‌ساز شود.

هزینه بالاتر: استفاده از گالوانیزه در داخل پنجره دوجداره ممکن است باعث افزایش هزینه تولید و نصب آن شود.

با توجه به این نکات، استفاده از گالوانیزه در داخل پنجره دوجداره ممکن است به تقویت و مقاومت بیشتر آن منجر شود، اما باید در نظر داشت که هزینه و وزن نهایی پنجره نیز افزایش خواهد یافت.

گالوانیزه ی تقویتی

استفاده از پروفیل گالوانیزه به منظور جلوگیری از اعوجاج ، تنش ، تابیدگی و درنهایت استحکام بخشیدن به پروفیل های UPVC درب وپنجره می باشد که نوع و ضخامت آن بنا به صلاح دید و موقعیت پروژه مشخص می شود.

گالوانیزه تقویتی upvc

ضخامت و طرح های گالوانیزه در پروفیل های UPVC

قابل ذکر است ضخامت گالوانیزه در پروفیل ها حالت استاندارد 25/1 میلی متر بوده که برحسب مورد تا 25/2 میلی متر قابل تغییر خواهد بود.در ضمن گالوانیزه در پروفیل های UPVC در طرح های متفاوتی چون U شکل ، L شکل ، C شکل و قوطی کامل قابل اجرا می باشد.

گالوانیزه در پروفیل های UPVC به دو دلیل عمده داخل پروفیل نصب می گردد:

  1. تقویت پروفیل ‎(UPVC)‏ افزایش مقاومت درب و پنجره
  2. نصب یراق آلات
  • یکی از خواص گالوانیزه در پروفیل های UPVC‏ ، بالابردن استقامت آن ها دربرابر فشار باد و فشارهای وارده از طرف ساختمان به درب و پنجره است، چراکه در ارتفاعات زیاد (در برج ها) نیروی باد به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. به همین دلیل هرچه فشار باد بیشتر و سطح پنجره بزرگتر باشد، ضخامت این پروفیل های گالوانیزه بایستی بیشتر باشد.
  • قطعه ی گالوانیزه می بایست پس از برش و قبل از جوش پروفیل داخل آن نصب گردد و با پیچ با فواصل حداکثر ۳۵ سانتی متر و با فاصله ی حداکثر 15 سانتی متر از لبه های پروفیل به پروفیل‎UPVC‏ متصل گردد
  • پیچ نمودن قطعه ی گالوانیزه در پروفیل های UPVC به منظور عدم جابجایی داخل پروفیل ‎UPVC‏ انجام می گیرد.
  • قبل از نصب گالوانیزه حتماً باید ‎کلیه ی‏ برش ها و شیارزنی ها و سوراخکاری ها انجام گرفته باشد.
  • در پروفیل ‎SASH‏ که قرار است روی آن دستگیره نصب گردد، ‎قطعه ی ‏گالوانیزه مانع از قرارگیری دستگیره می شود که در این حالت بایستی جای دستگیره مشخص گردد، سپس با استفاده از قیچی یا سنگ فرز محل مربوطه را برش می دهند.(در برخی موارد پس از ایجاد جای دستگیره توسط دستگاه فرز کپی، محل قرارگیری دستگیره را برروی گالوانیزه با مته ای به صورت جداگانه سوراخ می نمایند).
  • در پروفیل ‎SASH‏ و ‎FRAME‏ گالوانیزه می بایست ۲ سانتی متر کوتاه تر از داخل به داخل پروفیل ‎UPVC‏ برش خورده و با فاصله ی مساوی از طرفین پروفیل داخل آن نصب گردد. لازم به ذکر است که محل نصب پیچ داخل ‎SASH‏ از محل قرارگیری شیشه و در ‎FRAME‏ از محل قرارگیری روی سازه نصب پنجره می باشد.
  • در پروفیل ‎MULLION‏ طول گالوانیزه می بایست ۱ یا ۲ میلی متر از طول ‎UPVC‏ کوچکتر باشد.
  • پروفيل ‎MULLION‏ به وسيله ی قطعه ی كانكشن به ‎FRAME‏ و ‎SASH‏ ‏متصل می گردد.
  • برای نصب ‎قطعه ی ‏ گالوانیزه داخل پروفیل ‎UPVC‏ می بایست از پیچ مخصوص ‎سرمته ی‏ کوتاه استفاده گردد.
  • سیخ در فرایند نصب پنجره ‎UPVC‏ قطعه ای است از جنس ورق گالوانیزه به طول متغیر و عرض حدود ۱۰ میلی متر و ضخامت حدود 5/1 میلی متر که به منظور تقویت محل نصب لولا و اسپانولیت در پروفیلSASH قرار می گیرد.
  • در ساخت پنجره با اسپانیولت دوحالته تنها یک سیخ به طول ۱۵سانتی متر در محل قرارگیری لولای پایین داخل ‎SASH‏ نصب می گردد.
    لازم به ذکر است که این سیخ تنها یک سانتی متر از لبه ی پروفیل داخل می رود تا دقیقاً پشت لولا قرار گیرد.
  • در ساخت پنجره با لولای تک حالته، دو عدد سیخ داخل ‎SASH‏ نصب می گردد. دو سیخ به طول حدود ۲۰ سانتی متر که یکی از قسمت بالای لنگه سیخ دیگر در قسمت پایین لنگه پشت محل قرارگیری لولا نصب می گردد.
  • لازم است دقت شود که سیخ پس از نصب، در محلی قرار گیرد که هنگام پیچ نمودن لولا از طرفین لولا حداقل ۳ سانتی متر بلندتر باشد تا پیچ لولا کاملا وارد سیخ شود.
  • باید توجه داشت که سیخ لولا می بایست قبل از مرحله ی جوش در ‎SASH‏ قرار داده شود، بعد از قراردادن سیخ در ‎SASH‏ باید آن را حدود10 میلی متر به داخل فشار داد تا در زمان جوش سبب ایجاد صدمه به المنت نشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا